Chanels magiska couture

SS 2016 HC - Backstage pictures by Benoit Peverelli - 030

Chanels haute couture är lika experimentellt framåtblickande som exklusivt lyxig. Vi kliver in bakom kulisserna på årets vårkollektion.

Mode är i sig inget enhetligt begrepp, utan fungerar snarare som en samlingsterm som rymmer både massproducerade lågprisplagg och japansk dekonstruktion. Men, modets olika uttryck står ofta i dialog med varandra, även om kopplingarna inte alltid är helt uppenbara för den oinvigde. På så vis är mode en komplext sammansatt värld, där olika delar kan fylla totalt olika funktioner. 1868 etablerades branschorganisationen Chambre Syndicale de la Haute Couture i Paris, med syfte att bevara och premiera den franska handsydda sömnadskonsten i en tid som alltmer präglades av framväxten av massproducerat och fabrikstillverkat mode. Då liksom nu ansågs haute couture vara modets absolut mest prestigefulla uttryck, vars varje detalj är tillverkad för hand, anpassad efter den tilltänkta bärarens mått.

I dag ses haute couture inte bara som exklusivt utan också som experimentellt och framåtblickande. Detta beror mycket på att den här delen av modeindustrin saknar de ekonomiska begränsningar som präglar det kommersiella modet. Haute couture kan därför utforska gränserna för vad som är fysiskt möjligt att skapa, för att sedan undersöka sätt att göra det omöjliga till en realitet. Efterhand påverkar det som sker inom det här området även modeindustrins mer budgetanpassade nivåer, om än i mer modesta versioner. Därför är haute couture en angelägenhet även utanför den snäva krets av ekonomiskt oberoende klienter som bär de faktiska plaggen, viktig att studera för dem som är intresserad av modets mer explorativa och konceptuella dimensioner.

Sedan första hälften av 1900-talet har Chanel, både inom prêt-à-porter och haute couture, intresserat sig för den moderna kvinnlighetens estetik. Under 1920-talet fann Coco Chanel inspiration i konstens kubism och Bauhausarkitekturens geometri. Genom sitt revolutionära användande av jersey, ett material som tidigare använts primärt i herrunderkläder, skapade hon ett bekvämt mode som stod i samklang med den urbana, industrialiserade värld som då höll på att växa fram. Numera, nästan hundra år senare, är Chanels position i modevärlden mer motsägelsefull. För många, som inte känner till modehusets radikala historia, har märket i det närmaste konservativa konnotationer. För andra däremot, står det fortfarande för ett lekfullt och utforskande förhållningssätt till kvinnlighet och mode. Ingenstans kommer denna spänning mer till sin rätt än inom dess haute couture-kollektioner, som kombinerar ekonomisk exklusivitet med designmässig djärvhet.

SS 2016 HC - Backstage pictures by Benoit Peverelli - 007

Lätta material och naturella färger definierar kollektionen med stenar, strass, trä eller broderade bin som dekoration

 

SS 2016 HC - Fittings pictures by Benoit Peverelli - 020

“Utgångspunkten till kollektionen var silhuetten” berättar Karl Lagerfeld

 

För våren 2016 har ärmarna överdrivits och förstärks i en lekfull parodi på gamla tiders kvinnoklichéer, kombinerade med kyskt långa kjolar som dessutom vägrar accentuera modellens midja under tyget. Visningsstylingen är tydligt 60-talsinspirerad, men hår och makeup är lätt överdrivna, så att uttrycket också kan läsas som en underfundig parodi på den tidens tillrättalagda kvinnlighet. Att dessutom se modellerna, redo och färdigfixade för uppvisning inför den internationella journalistkåren ute på catwalken, i avspända poser och skrattande med sina kollegor i backstageområdets oglamourösa inramning, förstärker Chanels lek med kvinnlighet som konstruktion.

Därmed följer bilderna haute couturens egensinniga komplexitet: på samma gång avantgardistiskt och elitistiskt, oöverträffad hantverksskicklighet och internationell statusmarkör.

 

SS 2016 HC - Backstage pictures by Benoit Peverelli - 001

Modellerna hade håret uppsatt i mjuka hårknutar. Runt midjan bar de en pärlbroderad väska för sina smarttelefoner
Översta fotot: Chanels drömlika haute couture för vår/sommar 2016 presenterades på Parismuseet Grand Palais i januari

 

Text: Philip Warkander Foto: Benoit Peverelli

Arkivet