Efter 110 år: Svenske toppmodellen första mörkhyade ansiktet utåt för Rolls-Royce

  13453603_10157070475405442_440119776_n

Roger Dupé har gjort den långa resan från en förort till Västerås till världens ledande mode- och livsstilsvarumärken. Och nu skriver han sitt eget kapitel i historien för ett av de lyxigaste av dem alla.

Ödmjuk och djup, stabil med båda fötterna på jorden – eller lite skämtsamt “en gammal själ i en ung kropp”. Där är Roger Dupés egen nyckel till framgång

– Jag fick nog mitt genombrott efter min första vistelse i Paris , där jag började jobba för Kenzo och Jean-Paul Gaultier. Efter det bokade jag nästan alla shower under Stockholms modevecka, och kammade hem kampanjer för NK och JC, som syntes överallt. Jag minns att jag inte riktigt fattade vad som hände, och hur stora märken jag hade jobbat för, utan mer tyckte att det var coolt att resa.

Hans egen resa har tagit honom från fotbollen i Västeråsförorten Bäckby till strålkastarljuset i världens modemetropoler – nu senast som Rolls-Royce allra första mörkhyade ansikte utåt, i kampanjen för konceptmodellen 103EX.

– Jag har nog inte fattat själv hur stort det är, men efter jag bokade jobbet och var tvungen att fylla i en massa papper om hur hemligt det här jobbet var började jag reflektera och anade att det skulle vara något sjukt. Det började med att jag fick träffa hela teamet och ägarna från Rolls-Royce och besöka deras fabrik i engelska Chichester. De drog hela märkets historia för mig och varför de valde just mig. Där och då fick jag höra en rolig grej: att valet stod mellan mig och skådespelaren Idris Elba (som bland annat ryktas bli nästa – och den första mörkhyade – James Bond, reds anm). “Du borde vara stolt!” sa dem, och berättade att detta skulle bli historia: ingen mörkhyad ikon eller modell har någonsin frontats för Rolls-Royce. Jag kände mig som ett barn. Jag hade inte så mycket koll på Rolls- Royce mer att de gör sjukt snygga bilar som kostar skjortan, men de ville även att jag skulle förstå att du inte köper bilen bara för att den är dyr och snygg. Du köper en känsla som inte går att beskrivas. De hade helt rätt och jag håller med. Jag fick även provköra en Rolls-Royce Phantom och det är bland det sjukaste jag har gjort. Jag är en stor beundrare av varumärket efter det.

Roger Dupé i nya kampanjfilmen för Rolls-Royce

 

Hur har responsen efteråt varit?

– Jag har fått jättefina komplimanger från både bokare, vänner, press och familj. De tycker nog att jag har gjort något coolt som man inte riktigt kan sätta fingret på och jag är väldigt tacksam för det.

Hur är status på “hudfärgsfrågan” inom mode- och modellbranschen just nu?

– Jag känner att det går åt rätt håll, men det finns fortfarande mycket att göra. Det är inte bara en folkgrupp som köper kläder och mode utan det är alla folkgrupper så jag tycker alla ska få känna sig delaktiga.

Hur stort känns det för dig att vara den förste för Rolls-Royce?

– Jag är väldigt stolt. Vem trodde att en småstadskille från Västerås skulle göra något sånt – i mina öron låter det lite som en saga.

Vad väntar för dig härnäst?

– Jag åker till Paris för att jobba med Acne-teamet senare denna vecka!

13445547_10157070462535442_1802358163262808910_n13418908_10157070468590442_877173280936039630_n

facebook-profile-picture

Johan Magnusson

Johan Magnusson är Plaza Magazines webbredaktör och är inne på elfte året med sin blogg om herrmode. Instagram: johansmodeblogg Kontakt: johan@plazamagazine.com