Frihetsgudinnan: Diane von Furstenberg

Diane von Furstenberg sÀljer kvinnligt sjÀlvförtroende, inte klÀder. I Är fyller hennes ikoniska omlottklÀnning 40 Är. Det firas med en spektakulÀr utstÀllning, tvÄ böcker och en tv-serie. Exklusivt för Plaza tecknar svenske vÀnnen John Mellkvist ett personligt portrÀtt av New Yorks hÄrt arbetande modedrottning.

Ett filmteam stormar in genom de stora glasdörrarna pÄ West 14th Street. De drar fram mot stentrappan, kantad av rektangulÀra Swarovski-kristaller, som skÀr genom den sex vÄningar höga tegelbyggnaden i New Yorks Meatpacking District.

– OK, I think we got it! Ett resolut rop frĂ„n inspelningsledaren och de rusar ut igen. Det kĂ€nns som en vanlig dag i DVF Studio. Förra gĂ„ngen jag var hĂ€r, 2010, i samband med ett projekt tillsammans med Diane och DVF:s marknadsavdelning, pĂ„gick inspelning av tv-serien Gossip girl i huset och hela kvarteret var belĂ€grat av trailers och kabelgator.

Denna dag filmas en reality show dĂ€r Ă„tta unga DVF-praktikanter ska lĂ€ras upp i allt frĂ„n design till marknadsföring och försĂ€ljning. Vinnaren fĂ„r resa jorden runt som DVF:s ambassadör under ett antal mĂ„nader. Det finns en logik i detta. Unga modeintresserade kommer för att hĂ€mta kraft och kunskap hos en person som hĂ„llit lĂ„gan varm i över 40 Ă„r, i en bransch som mer Ă€n nĂ„got kĂ€nnetecknas av kort brinntid. Det Ă€r dĂ€rför lĂ€tt att förstĂ„ att mĂ„nga drar i den 67-Ă„riga stilikonen Diane von Furstenberg – inte minst detta Ă„r dĂ„ hennes klassiska omlottklĂ€nning, The Wrap Dress, fyller 40 med en turnerande utstĂ€llning som dessutom hyllats i presssen.

Diane Ă€r lite försenad nĂ€r vi ses i den kombinerade kontors- och penthouse-vĂ„ningen högst upp i byggnaden. Hon Ă€r klĂ€dd för semester – grĂ„ byxor i ormskinnsmönster, kort svart skinnjacka samt mörka pilotbĂ„gar – och reser direkt efter vĂ„rt möte vidare till Los Angeles. Dianes tidschema Ă€r ett rutnĂ€t i minuter. Eller “crazy, crazy, crazy” som hon sjĂ€lv uttrycker det.

Diane trivs med att ha mycket i luften. Jag har genom Ă„ren lĂ€rt kĂ€nna henne som nyfiken, snabbtĂ€nkt och ibland lite distrĂ€ – med ett stort vĂ€lvilligt hjĂ€rta och samtidigt ytterst beslutsam.

– Har du nĂ„got emot att följa med mig till flygplatsen, sĂ„ fĂ„r vi mer tid att prata?

En typisk Diane von Furstenbergsk omdirigering. Jag kommer att tĂ€nka pĂ„ mötet vi skulle ha en förmiddag 2008. Det drog ut pĂ„ tiden och en försenad Diane bjöd i stĂ€llet pĂ„ en grandios (och vegetarisk) lunch i lĂ€genheten. Att hon var en smula dĂ€mpad den gĂ„ngen berodde pĂ„ att hon just fĂ„tt veta att vĂ€nnen Yves Saint Laurent gĂ„tt bort. En annan omgruppering skedde en söndag i början av juli för tvĂ„ Ă„r sedan. Min telefon ringde och det var Diane som lite oplanerat hamnat i Sverige. Jag trĂ€ffade henne, maken Barry Diller och nĂ„gra av parets vĂ€nner pĂ„ DjurgĂ„rden och under promenaden som följde berĂ€ttade Diane att de varit pĂ„ vĂ€g mot en seglats i Östersjön med familjens bĂ„t, den tremastade skonaren Eos (som med sina 305 fot Ă€r vĂ€rldens största seglingsbara yacht). NĂ€r de passerade Oslo utbröt en brand pĂ„ övre dĂ€ck. Ingen kom till skada men bĂ„ten fick evakueras och i stĂ€llet för att göra Oslo, flög Diane över hela sĂ€llskapet för ett spontanbesök i Stockholm dĂ€r hon en liten tid senare öppnade sin första butik.

Tillbaka i New York. Jag sĂ€tter mig i baksĂ€tet i den vĂ€ntande svarta jeepen. PĂ„ sĂ€tet ligger en kom-ihĂ„g-lapp med nĂ„gra telefonnummer för Diane att slĂ„. DVF:s brevpapper Ă€r för övrigt ocksĂ„ pepprat med samma berömda Andy Warhol-lĂ€ppar som muralmĂ„lats pĂ„ husets fasad. I stolsfickan framför samsas tvĂ„ sprayflaskor Evian och en DVF-parfymflaska utan lock. I förarsĂ€tet sitter chauffören William, som sedan tio Ă„r tar Diane till alla olika evenemang – oftast i en British racing-grön Bentley.

– NĂ€r jag fick jobbet för tio Ă„r sedan kunde jag inte ens uttala hennes namn. I dag blir det helt andra tongĂ„ngar nĂ€r jag berĂ€ttar att jag arbetar för Diane von Furstenberg, förklarar William, alltmedan Diane briefar nĂ„gra medarbetare före avfĂ€rd. Hon slĂ„r sig ner bredvid mig i baksĂ€tet och jag frĂ„gar vad som hĂ€nt sedan sist vi sĂ„gs.

– Det har hĂ€nt massor. En stor hĂ€ndelse var min utstĂ€llning Journey of a Dress som öppnade i januari i Los Angeles och blev vĂ€ldigt lyckad med över 100 000 besökare, berĂ€ttar Diane med sin karakteristiskt lite slĂ€piga röst.

Vi Äterkommer till utstÀllningen lite lÀngre fram. Jag ber Diane kort sammanfatta vad varumÀrket DVF stÄr för.

– Sexigt, enkelt och i rörelse. Om det inte Ă€r sexigt och inte gĂ„r att rulla ihop till en boll sĂ„ Ă€r det inte DVF.

LĂ„t oss göra en mycket snabb fĂ€rd igenom Diane von Furstenbergs liv. Under studier i GenĂšve, Schweiz, trĂ€ffade hon Fiat-arvtagaren Prins Egon von FĂŒrstenberg, som hon gifte sig med 1969. 1970 publicerade Vogue ett reportage med DVF:s jerseyklĂ€nningar tillverkade i vĂ€nnen Angelo Ferrettis italienska fabrik. 1974 lanserade hon sin vĂ€rldsberömda omlottklĂ€nning som tvĂ„ Ă„r senare hade sĂ„lts i över en miljon exemplar. Hon ingick snart i New Yorks innersta jet set-kretsar och var en flitig gĂ€st pĂ„ legendariska nattklubben Studio 54. 1983 sĂ„lde hon sitt företag till engelska Beecham Group. Hon tog sig tillbaka till modet genom att öppna en lyxuös butik i The Sherry-Netherland hotel pĂ„ 5th avenue i New York. DĂ€refter flyttade Diane till Paris och grundade bokförlaget Salvy som bland annat gett ut hennes egna böcker Beds, The bath och The table. PĂ„ 1990-talet gjorde Diane sedan braksuccĂ© inom tv-försĂ€ljning med en egen klĂ€dlinje pĂ„ kanalen QVC. Samtidigt började försĂ€ljningen av DVF:s 70-talsplagg ta fart i storstĂ€dernas vintagebutiker. 1997 startade hon om sitt företag pĂ„ nytt. Genom en mix av 70-talsnostalgi och ny design expanderade det nya DVF i rask takt och sĂ€ljs i dag i ett hundratal egna butiker i 55 lĂ€nder vĂ€rlden över. Sedan 2006 sitter Diane som president för det amerikanska moderĂ„det, CFDA.

Frihet – sĂ„vĂ€l ekonomisk som i relationer, har frĂ„n dag ett varit den stora drivkraften i Dianes liv, nĂ„got hon förklarar med vad som nĂ€stan kan liknas vid ett mantra.

– NĂ€r jag började visste jag inte vad jag ville göra, dĂ€remot visste jag vilken sorts kvinna jag ville bli. Jag blev sedan den kvinnan genom modet. OmlottklĂ€nningen, som mer Ă€n nĂ„gon annan produkt förkroppsligar Diane von Furstenbergs frihetsbudskap (“ett handgrepp och du Ă€r fri”) finns med i sociologiböcker och har jĂ€mförts med bĂ„de kimonon och Chanel-drĂ€kten. Diane förklarar att trots att plagget ifrĂ„ga betalat alla hennes rĂ€kningar, sĂ„ tog hon det lĂ€nge för givet. Först senare kom insikten om att det Ă€r ett stycke modehistoria hon skrivit. Och fortsĂ€tter att skriva. Dianes rĂ„d Ă€r att inte vara rĂ€dd för att bli Ă€ldre, utan i stĂ€llet utnyttja fördelarna det för med sig.

– Vad som Ă€r bra med Ă„ldrande Ă€r att du har ett förflutet. Om du tittar tillbaka pĂ„ detta och ser konturerna av ditt arbete sĂ„ finns dĂ€r en enorm kraft.

Och det Ă€r precis den tillbakablicken som den retrospektiva utstĂ€llningen Journey of a Dress handlar om. Turnerande utstĂ€llningar har blivit ett allt viktigare marknadsföringsformat i modevĂ€rlden och ett effektivt sĂ€tt för de modeskapare som har varit med en tid att berĂ€tta sin historia. Diane kallar det “vĂ€rldens största brand book”. Journey of a Dress Ă€r dock inte nĂ„gon avskedsturnĂ©. Precis som de första memoarerna, A signature life, som kom 1998 Ă€r utstĂ€llningen bara ett av mĂ„nga bokslut pĂ„ vĂ€gen som guidar mĂ„ngsysslaren Diane under den stĂ€ndiga resan framĂ„t.

FrÄn början var Journey of a Dress tÀnkt att starta i Washington DC, men efter att ha sett lokalen som en gÄng tillhörde varuhuset May Company pÄ Wilshire Boulevard i Los Angeles var Diane sÀker pÄ att hon hittat rÀtt plats. Allt Àr uppbyggt som en tidslinje kantad med stora fotografier pÄ nÄgra av alla de celebriteter som förknippats med DVF genom Ären. En ung Jerry Hall 1973, Cybill Shepherd (som bar DVF i filmen Taxi driver 1976), Michelle Obama och inte minst Diane sjÀlv.

I rummen intill finns ett urval av all den konst som haft Diane som motiv. Chuck Close, Barbara Kruger, Annie Leibovitz, Anh Duong, Konstantin Kakanias och sÄ givetvis Andy Warhol, Àr nÄgra av namnen. VÀl inne i den stora utstÀllningshallen möts besökaren av en hel armé omlottklÀnningar, burna av specialgjorda skyltdockor (med tydliga drag av Diane) som formgivits av Ralph Pucci.

Curator för Journey of a Dress-utstĂ€llningen har varit engelsmannen Michael Herz, som nĂ€r Diane trĂ€ffade honom i London var creative director pĂ„ Bally. Efter att ha fattat tycke bjöd von Furstenberg över Herz till sitt hem Cloudwalk i Connecticut dĂ€r han bokstavligt talat fick grĂ€va i Dianes garderober. DĂ€r Diane bara sĂ„g en hög med klĂ€der sĂ„g Michael Herz vad han vill kalla “ett modets Disneyland”.

Diane berĂ€ttar att de tvĂ„ kom sĂ„ bra överens att Michael Herz inte bara fick tillĂ„telse att bidra med sin egen design, utan att hon nyligen utsett honom till artistic director för hela DVF – en viktig roll i ett företag som vuxit snabbt och dĂ€rför krĂ€ver allt mer av Diane sjĂ€lv. Samtidigt rĂ€cker det att se pĂ„ företaget Apple efter grundaren Steve Jobs frĂ„nfĂ€lle för att inse hur mycket en visionĂ€r entreprenörs nĂ€rvaro betyder för ett varumĂ€rkes utveckling och utstrĂ„lning. Diane Ă€r vĂ€l medveten om detta.

– Mitt viktigaste jobb nu Ă€r att grĂ€va sĂ„ djupt jag kan i DVF:s dna, bidra med min kunskap och förbereda företaget pĂ„ ett liv efter mig. Om det Ă€r nĂ„gon egenskap som utmĂ€rkt sig genom Diane von Furstenbergs karriĂ€r, eller snarare liv, sĂ„ Ă€r det en okuvlig övertygelse att följa sin egen kompass. Om vi börjar med den dĂ€r dagen 1970 dĂ„ en 23 Ă„r gammal, lĂ€tt nervös Diane stegade in pĂ„ den legendariska Vogue-redaktören Diana Vreelands röda kontor, med en resvĂ€ska i handen. Ur vĂ€skan plockade hon fram nĂ„gra klĂ€nningar i jerseytyg (alltsĂ„ inte omlottklĂ€nningen som kom nĂ„gra Ă„r senare). “Terrific, terrific, terrific!” var Vreelands spontana reaktion. Och Ă€ven om Diane var lite skakig inför mötet med den mĂ€ktiga Diana Vreeland sĂ„ var hon inte rĂ€dd. Dianes mamma – som med minsta möjliga marginal överlevt förintelsen – hade tidigt övertygat sin dotter om att rĂ€dsla aldrig Ă€r ett alternativ.

Ett annat exempel pÄ hur Diane inte lÄter Àngslan styra utan i stÀllet följer sin intuition var för ungefÀr tvÄ Är sedan, dÄ hon trÀffade vÀnnen och Google-grundaren Sergey Brin i Sun Valley. Brin bar ett par av de dÄ helt nya interaktiva glasögonen Google Glass och demonstrerade dem med stor entusiasm för Diane. Han berÀttade ocksÄ att han aldrig varit pÄ en modevisning, sÄ Diane svarade med att bjuda in honom till DVF:s höstvisning under modeveckan 2012 i New York. En tid efter mötet i Sun Valley ringde Dianes telefon. Det var Sergey som undrade om det kunde vara en idé att alla inklusive modellerna bar Google Glass under sjÀlva visningen. Och det Àr just vid sÄdana tillfÀllen Dianes kombination av erfarenhet och nyfikenhet blir som effektivast. Precis som Google vill hon testa saker innan hon avfÀrdar dem.

– Mina medarbetare protesterade och var rĂ€dda att det skulle förstöra visningen. Hur dĂ„ förstöra visningen, kontrade Diane – det kommer att göra visningen!

Och sĂ„ blev det. Diane, Sergey Brin och hela armadan av modeller bar de nya glasögonen med en kameralins pĂ„ höger sida. Online kunde man följa modellernas steg frĂ„n pĂ„klĂ€dning och ut pĂ„ runway samt ta del av Ă„skĂ„darnas reaktioner. Mediagenomslaget blev stort och samarbetet fortsatte. 23 juni 2014 lanserades DVF Made for Glass – en kollektion av Googles interaktiva glasögon för kvinnor, med bĂ„gar formgivna av DVF i samarbete med Googles svenska industridesigner Isabelle Olsson.

Att bÀra DVF innebÀr inte att köpa in sig i en stil sÄ mycket som att dela en livsattityd. I filmen American hustle drar skÄdespelerskan Amy Adams karaktÀr Sydney Prosser pÄ sig en DVF-klÀnning i en avgörande vÀndpunkt mot slutet, vilket inte var en slump.

– Jag trĂ€ffade regissören David O. Russell som berĂ€ttade att klĂ€nningen skulle fĂ„ en viktig roll i filmen. NĂ€r hon (Amy Adams) drar pĂ„ sig den Ă€r hon förĂ€ndrad och plötsligt starkare, förklarar Diane och fortsĂ€tter:

– DVF-kvinnan Ă€r fri att bli den hon vill. Vi hyllar frihet, ger kvinnor kraft och sĂ€ljer sjĂ€lvförtroende.

PĂ„ Forbes lista över vĂ€rldens mĂ€ktigaste kvinnor parkerar Diane von Furstenberg pĂ„ plats 68, precis efter Lady Gaga. Hon och maken Barry Diller fanns Ă€ven bland de 34 amerikanska miljardĂ€rer som för nĂ„gra Ă„r sedan valde att skĂ€nka halva sin förmögenhet till vĂ€lgörenhet, ett initiativ taget av Bill Gates och finansmannen Warren Buffett. Om man vill kan Dianes hela yrkesliv ses som en feministisk insats. Hon Ă€r, tillsammans med bland andra Hillary Clinton, Ben Affleck och Angelina Jolie, djupt engagerad i Vital Voices – en global organisation baserad i Washington DC med syfte att frĂ€mja kvinnligt ledarskap. Vi pratar lite om feminismens utveckling, dĂ€r frĂ„gan inte minst i Sverige fĂ„tt allt större utrymme.

– Personligen tycker jag mig se att kvinnans stĂ€llning pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt gĂ„r bakĂ„t. Titta bara pĂ„ hur det ser ut i Iran och pĂ„ mĂ„nga andra stĂ€llen i vĂ€rlden. NĂ€r jag var igĂ„ng pĂ„ 1970-talet var jag övertygad om att jĂ€mstĂ€lldheten skulle gĂ„ snabbare sĂ€ger Diane.

PÄ papperet har Diane mÄnga av de rÀtta egenskaperna för att bli en tydlig New York-politiker. PÄ frÄgan om hon funderat pÄ att ge sig in i politiken svarar hon entydigt nej. Sedan tillÀgger hon:

– Du kan pĂ„verka mĂ€nniskor pĂ„ sĂ„ mĂ„nga andra sĂ€tt.

NÀr hon sjÀlv pratar om sin karriÀr ser hon tre tydliga faser.

– Först var det “American Dream” nĂ€r jag satte igĂ„ng allt. Om­starten för 15 Ă„r sedan, kan vi kalla “Comeback Kid”. Nu har DVF nĂ„tt “The New Era”, som handlar om att ge företaget en ordentlig infrastruktur och en bra ledning, förklarar hon.

De senaste par Ă„ren har Diane arbetat med sin andra sjĂ€lvbio­grafi som slĂ€pps första veckan i november. Samma tid kommer ocksĂ„ boken om utstĂ€llningen Journey of a Dress ut. Och som en hĂ€ndelse har Ă€ven tv-serien som i skrivande stund spelas in premiĂ€r dĂ„. Jag blir nyfiken pĂ„ hur Diane med alla sina engagemang ser pĂ„ sitt yrke. Är hon en designer, affĂ€rskvinna, filantrop eller mer av en inspiratör?

– Faktum Ă€r att jag nu för första gĂ„ngen inser att jag Ă€r en desig­ner. Att det Ă€r mitt huvudyrke förstod jag först nĂ€r jag sĂ„g min egen utstĂ€llning och under arbetet med den kommande boken. Jag gör fortfarande mĂ„nga olika saker men skillnaden Ă€r att jag nu kĂ€nner mig fullkomligt tydlig pĂ„ vem jag Ă€r och vad som förvĂ€ntas av mig.

Vi Àr nu framme vid flygplatsen och Diane frÄgar chauffören Wil­liam om hon kan ta med sig mobilladdaren. Jag hinner tÀnka vilken katastrof ett urladdat von Furstenbergskt mobilbatteri skulle vara.

– Och glöm inte att skicka bilder pĂ„ barnen,a sĂ€ger Diane innan hon skyndar vidare mot nĂ€sta stopp pĂ„ sin eviga resa.

 

InfÀllt: 67-ÄrIGA stIl- IkoNEN VoN FurstENbErG hAr hÄllIt lÄGAN VArM I öVEr 40 Är.

InfĂ€llt 2: ”OM dEt INtE Ă€r sExIGt Och INtE GĂ„r Att ruLLA IhOp tILL EN bOLL sĂ„ Ă€r dEt INtE dVF.”

Första sidan bildtext: Diane pÄ utstÀllningen Journey of a Dress som firar 40-Ärsjubileumet av The Wrap Dress. PÄ bilden bÀr Diane klÀnningen Colby och byxorna Elena frÄn PopWrap Capsule-kollektionen, vilken inkluderar plagg med DVF och Andy Warhol-printar.

Bildtexter: DVF:s höst/vinter 2014 gĂ„r i temat ”Bohemian wrapsody” och vill fĂ„nga en glamourös vagabond som följer sina drömmar och fĂ€rger.

FjĂ€rde sida, bildtexter: 1. Dianes första kampanj 1972 fotogra- ferad av Roger Prigent. 2. Andy War- hol, Diane och skĂ„despelaren Monique Van Vooren pĂ„ premiĂ€ren för Warhols Flesh for Frankenstein 1974. 3. PĂ„ Stu- dio 54 med nuvarande maken Barry Dil- ler. 4.   Diane med förste maken Egon von FĂŒrstenberg. 5. Diane framför Warhols Diane von Furstenberg Light Blue frĂ„n 1984. 6. Fashion’s Night Out i New York 2011 med Anna Wintour pĂ„ Vogue.

Femte sida, bildtexter: Diane pÄ utstÀllningen Journey of a Dress i Wilshire May Company Building pÄ LACMA Campus i Los Angeles, Kalifornien.

Milstolparna: 1946 Diane föds i Bryssel som Diane Simone Michelle Hal- fin, dotter till en judisk far och en grekisk/ judisk mor. 1969 Diane gifter sig med den tyskĂ€t- tade prinsen, desig- nern och Fiat-arv- tagaren Egon von FĂŒrstenberg. Paret fĂ„r tvĂ„ barn Alexan- der (1970) och Tati- ana (1971).
1970 Möter Vogue- redaktören Diana Vreeland som hyl- lar Dianes design och gör det stora modere- portaget som sĂ€tter igĂ„ng allt. 1974 Diane lanse- rar sin omlottklĂ€nning – The Wrap Dress – som blir en enorm för- sĂ€ljningssuccĂ© och en odödlig modeklas- siker. 1983 Diane sĂ€ljer sitt modeimperium till brittiska Beecham Group Ltd. 1986 Diane belönas med Mayor’s Liberty Medal ” för att som utlĂ€nning ha upp- nĂ„tt den amerikanska drömmen”. 1997 Diane startar om sitt företag, stĂ€rkt av efterfrĂ„gan pĂ„ DVF:s 70-talskreatio- ner i New Yorks vinta- gebutiker. 2001 Tillbaka som globalt lyxvarumĂ€rke etablerar sig DVF i West Village. Hon gifter sig med Barry Diller – en nĂ€ra vĂ€n sedan mĂ„nga Ă„r.
2005 Diane till- delas CFDA:s (ame- rikanska moderÄdet) Lifetime Achieve- ment Award. 2006 Diane ut- ses till president för CFDA, ett uppdrag hon fortfarande har. 2014 Dianes ikon- förklarade omlott- klÀnning firar 40 Är med den stora utstÀll- ningen Journey of a Dress och tillhörande bok.

DVF och tekniken: 

Diane Ă€r ett med den digitala utvecklingen och gĂ„r inte mĂ„nga meter utan sin iPad eller iPhone, den senare försedd med ett knogjĂ€rnsliknande handtag (”always multitasking” som hon sjĂ€lv sĂ€ger). – Diane Ă€r som besatt av den dĂ€r telefonen, skrattar en före detta DVF-medarbetare jag springer pĂ„ av en hĂ€ndelse i New York och som i dag arbetar för företaget J.Crew. PĂ„ DVF:s visning under Mercedes-Benz Fa- shion Week 2012 bar alla modellerna de nya in- teraktiva glasögonen Google Glass vilket, för- utom mediauppmĂ€rksamhet, gav helt nya perspektiv pĂ„ en modevisning. Sommaren 2014 lanserades DVF Made for Glass – en kollek- tion DVF-designade Google-glasögon. Diane Ă€r ocksĂ„ en flitig anvĂ€ndare av sociala medier med nĂ€stan 700 000 följare pĂ„ Twitter och över 400 000 dito pĂ„ Instagram som dĂ€r matas med ögonblicksbilder och korta kommentarer frĂ„n Dianes mĂ„nga resor vĂ€rlden över.

Bildtext: Googles Sergey Brin och Diane.

 

Text: John Mellkvist

Arkivet