Hans dryck samlade in en miljon – på tre minuter

Noa_Fridmark-noa-relaxation

När Noa Fridmark tröttnade på “ekorrhjulet” i sitt chefsjobb sade han upp sig, flyttade till en ö och bestämde sig för att hjälpa stressade storstadsmänniskor att ta en paus för att skapa slags lugn i vardagen. Drycken han skapade blev någonting mycket mer än så.

Företaget skulle precis börsintroduceras, men Noa Fridmark tyckte inte att jobbet som marknadschef kändes meningsfullt och kunde inte stå bakom dess värderingar. Livet på ön långt ute i Stockholms skärgård blev en tvär och skön kontrast.

– Lugnet och närvaron jag kände där var som balsam för själen. Jag kände att den här känslan måste även vara åtråvärd för människor inne i stan, men att alla inte är beredda att ta ett lika stort steg. Jag ville därför hitta ett sätt att förpacka känslan från ön för att kunna dela med sig. Det var när jag började forska efter ingredienser som kunde skapa denna känsla jag kom fram till att slutprodukten borde vara en dryck, berättar han för Plaza.

Han kallar den, Noa Relaxation, för “den första skandinaviska relaxationsdrycken”. Det främsta målet var att den skulle ha en hälsosam funktion som var mätbar.

– Jag valde bort alla aktiva ingredienser som var toxiska, onaturliga, som gör dig trött eller dåsig och som inte hade tillräckligt med forskningsunderlag. Kvar blev l-teanin från grönt te och melissa.

Efter ett års utvecklingsarbete fanns produkterna i butik i Stockholm. Blott en månad senare vann Noa Relaxation pris för Bästa Premiumdryck framför bland annat jättarna Pernod Ricard och Del Monte på världens största dryckestävling, World Beverage Innovation Award. Efter det kan man lugnt säga att det rullade på:

– När vi gjorde en crowdfunding-runda för att ta in investering till utveckling av produkten fick vi in första miljonen på tre minuter. Det var nytt europeiskt rekord. Vi fick stänga kampanjen efter tre dagar när vi hade tänkt ha den aktiv i 45, eftersom vi helt enkelt fick in för mycket pengar.

Smak och ingredienser är skandinaviskt inspirerade och allt är paketerat i en flaska vars design också har vunnit flera priser.

Vad är nästa steg?

– Det är fantastiskt att se en så stor internationell efterfrågan – vi får förfrågningar från distributörer, partners och kunder varje dag från hela världen. Därför jobbar vi nu intensivt med vår internationella expansion och att sprida vår vision.

noa-relaxation-noa-fridmark

Krusbär och vildäpple och de två andra smakerna säljs för ca 32 kronor i handeln.

facebook-profile-picture

Johan Magnusson är Plaza Magazines webbredaktör och är inne på elfte året med sin blogg om herrmode. Instagram: johansmodeblogg Kontakt: johan@plazamagazine.com