Svenska Instagram-succén intar London

Deras sneakers har erövrat både den digitala och fysiska världen på bara två år – nu öppnar de egen flaggskeppsbutik i världens shoppingmetropol.

Axel Arigato följs i skrivande stund av över 350 000 konton på Instagram, och den ambitiösa digitala satsningen – där de bland annat släpper en produkt i veckan i webshopen – ligger i framkant. Märket vill ligga i gränslandet mellan tillgänglighet och lyx och när de nu tar steget till en fysisk butik tar de arkitekten Christian Halleröd – med butiker för Acne Studios, Byredo, Frame (som vi uppmärksammar i nya numret av vårt magasin) och, nu senast, House of Dagmar – till hjälp, för att fortsatta den globala expansionen.

– Att sälja strikt på nätet och arbeta med marknadsföring via sociala medier var vårt inträde på marknaden, ett sätt för oss att påbörja vår historia. Men en egen flaggskeppsbutik har alltid funnits på kartan och det är spännande
att nu kunna erbjuda en helt ny plattform där vi kan uttrycka vår identitet i en annan miljö och utifrån ett annat perspektiv, säger vd Albin Johansson.

Butiken har fyra meter höga fönster ut mot 19-23 Broadwick Street i Soho i London med en interiör av stora delar betong, flera 450-kilos vitfärgade terrazzostenblock och metall med speglar för en ljus färgsättning. Den ska komplettera märkets annars ganska nedtonade visuella identitet – i den här butiken är det produkterna som ska sticka ut.

Axel Arigatos skor produceras i Portugal, och förutom dam- och herrkollektionerna säljer butiken även accessoarer, smycken från Göran Kling, kläder från Matthew Miller plus ett urval av sällsynta japanska böcker, tidskrifter och föremål. Den kommer också fungera som galleri, och stolarna (också designade av Halleröd) samt delar av interiören är till salu.

Axel Arigatos flaggskeppsbutik på 19-23 Broadwick Street i London