Louise är Sveriges nästa stora modedesigner

_MN_1137

Håll ögonen på henne! I dag fick modedebutanten Louise Körner pris som Swedish Fashion Talent of the Year 2016 av Swedish Fashion Council. Läs vårt möte med henne här!

När visste du att du ville bli kläddesigner?

– Det blev uppenbart när jag studerade på Saint Martins där jag först trodde att jag skulle inrikta mig på arkitektur. Istället kom det fram till att min starka sida var kläder och printdesign.

Hur föddes idén till att starta Louise Körner?

– Det började 2012 med att jag fick förfrågningar av stylister och kändisar som ville använda min examenskollektion. Idén att skapa Louise Körner har alltid funnits i mitt huvud, men när jag verkligen bestämde mig för att skapa mitt varumärke var när danska MUUSE ville samarbeta med mig.

 

Vad är unikt för ditt varumärke?

– Printsen. Jag designar alla prints själv och de är specifikt placerade på kvinnokroppen för bästa look.

Var hämtar du inspiration?

– Jag försöker hela tiden hitta ett tema som är så långt från modevärlden som möjligt. Jag vill skapa något helt nytt från grunden och hitta intressanta färgkombinationer. Biologi har varit ett återkommande tema.

Vilka värderingar är viktiga att fylla ett modevarumärke år 2016?

– Att vara varsam om sin produktion och var det produceras. Jag producerar mina kläder i England för att jag vill ha koll på fabriken.

Hur ser din målgrupp ut?

– Det är allt från karriärkvinnan till det 20-åriga modelejonet, till den karismatiska 50-åriga kvinnan mitt i livet. Gemensamt är ett genuint modeintresse, att de satsar på kvalitet, bra passform, och att de tycker om prints och modern design.

Din största framgång?

– Att få möjligheten att visa min höstkollektion för 2016 under Stockholm Fashion Week. Det är oerhört speciellt för mig, som om jag har hittat tillbaka till mina gamla rötter.

Var hittar du ditt stöd i att skapa kläder och bygga upp ett företag som ung designer?

– Jag har en mentor som är baserad i London som har varit med i modeindustrin i många år. Han gick exempelvis med Karen Millen till banken för att hjälpa henne med första banklånet. Han har gett mig vägledning hur man som designer ska undvika typiska fällor när man inte har någon tidigare erfarenhet av businessindustrin.

Vad är skillnaden på den svenska modebranschen och den internationella?

– Den största skillnaden är att svenska modemärken är mer minimalistiska och kända för sina raka sofistikerade strukturer. Svenskt mode känns mer unisex och domineras av svart. Detta jämfört med glamorösa, glittriga Milano och Paris och färgstarka London.

Finns det något särskilt värde i att vara ett svenskt modemärke?

– Absolut! Svenskt mode har generellt ett fantastiskt bra rykte och en hög status internationellt. Vi är även kända för att vara ett steg före i modetrenderna och det är mycket respekterat internationellt.

 

Hur ser dina internationella planer och lanseringar ut?

– Nästa steg är modeveckan i London där vi kommer göra en annan typ av lansering. Kollektionen kommer att visas i ett galleri tillsammans med en konstnär och en smyckesdesigner. Under samma vecka lanserar vi vår webshop.

Vilket delmål drömmer du om att uppnå?

– Att skapa ett modemärke som människor vill vara en del av, respekterar och ser upp till.

Louise Korner SS17 catwalk_2 Louise Korner SS17 catwalk_4 Louise Korner SS17 catwalk_3 Louise Korner SS17 catwalk_1

Louise Körner vår/sommar 2017. Foto: Mathias Nordgren

 

Louise Körner

Gör: Designer och grundare av sitt självbetitlade modemärke.
Bakgrund: Född i Stockholm, uppvuxen i Belgien. Pluggade mode med inriktning på tryck på Central Saint Martins Foundation i London.
Försäljningsställen: Le Clique i Schweiz, L’Habiblioteque i Paris, Baerck i Berlin.
Webbshop: www.louisekorner.com
Text: Robin Douglas Westling. Foto: Morgan Norman

facebook-profile-picture

Johan Magnusson är Plaza Magazines webbredaktör och är inne på elfte året med sin blogg om herrmode. Instagram: johansmodeblogg Kontakt: johan@plazamagazine.com