Superklassiska Dr. Martens hänger på lättviktstrenden

En av världens mest kända skomodeller görs om totalt – efter nästan 60 år – och vi låter en av de ansvariga bakom berätta om storsatsningen.

Inte sedan 1960 har Dr. Martens gjort en så stor förändring av sin klassiska känga 1460. Och det säger mer än du tror – det var nämligen då den lanserades. När den tidigare karakteristiskt klumpiga yttersulan nu görs i materialet Phylon blir skon plötsligt bara hälften så tung. Förutom en lättviktssula är insidan också omgjord, för att minimera oundviklig fotsvett. Men kunderna kommer känna igen sig, även i nya serien DM’s Lite.

– Skon är unisex, och har alla detaljer som gjort 1460-skon så populär, men med en modern tvist. Vi hoppas kunna fortsätta attrahera alla lojala kunder med bra kvalitet och design, säger Delicia Gordon, Global Womenswear Category Manager.

Målgruppen är lite svårare att definiera:

– På Dr. Martens attraherar vi alla generationer, musikstilar och subkulturer, vilket gör det nästan omöjligt att rent demografiskt välja en särskild kategori av människor att vända sig till.

Hur kan det komma sig att ni fortsätter att generation efter generation locka nya kunder?

– Den personliga stilen är en viktig del för oss, där våra skor låter dig uttrycka både humör och stil. Kollektionerna är så breda och kunden kan hitta så många olika tillfällen att bära bara ett enda par skor. Vi vågar vara modiga, lite rebelliska och låter som sagt våra kunder uttrycka detsamma. Du går inte obemärkt förbi i ett par Dr. Martens! Vi månar och vårdar vårt arv och DNA samtidigt som vi lyckas fånga upp de allra senaste trenderna, avslutar Delicia Gordon.

DM’s Lite-serien innehåller de tre unisexmodellerna Newton 8-Eye Boot (klassikern), Cavendish 3-Eye Shoe och Edison Tassel Loafer i svart eller oxblodsrött. Ute nu i Dr. Martens-butiken på Katarina Bangata och Sko Uno i Stockholm, samt att du kan hitta delar av kollektionen hos utvalda återförsäljare. Pris: 1 500-1 700 kronor