EXKLUSIVT: Plaza möter Al Pacino

al-pacino-manglehorn

Al Pacino tittar lite förvÄnat pÄ mig.
– Ingen har nĂ„gonsin beskyllt mig för att ha stil, sĂ€ger han.
Plaza möter en levande legend.

Jag har just frÄgat honom vad begreppet stil betyder för honom, om det hÀnger pÄ klÀderna eller hur man för sig. Han fortsÀtter:

– Jag har pĂ„ mig det som finns tillgĂ€ngligt, och förr eller senare tar jag av mig det.

Plaza trĂ€ffar den nu 74-Ă„rige skĂ„despelarlegenden pĂ„ filmfestivalen i Venedig vid tvĂ„ tillfĂ€llen, tvĂ„ dagar i rad. Al Pacino Ă€r nĂ€mligen pĂ„ festivalen med tvĂ„ filmer, The humbling och Manglehorn. Vid bĂ„da mötena ska intervjun vara i tjugo minuter, men bĂ„da gĂ„ngerna drar de ut pĂ„ tiden. För Al Pacino tycker om att tala – lĂ€nge och utförligt.

I gÄr nÀr vi trÀffades hade du t-shirt och jeans och sÄg nÀstan ut som en punkare. I dag har du kostym.

– TrĂ€ffades vi igĂ„r? Ja, det gjorde vi. Du hade en annan skjorta pĂ„ dig. Ja, i dag har jag kostym och sĂ„ Ă€r det premiĂ€r för den hĂ€r scarfen. Visst Ă€r den snygg!

Vad tÀnker du pÄ nÀr du vÀljer klÀder?

– Jag har ingen smak, sĂ„ enkelt Ă€r det. Jag har en rad smokingar hemma som jag fĂ„tt i samband med vissa tillstĂ€llningar. Jag har vĂ€l fem-sex stycken och de anvĂ€nder jag ibland. Det Ă€r ju ingen idĂ© att slösa bort dem.

Har du koll pÄ vilka designers du bÀr?

– Möjligtvis skjortorna. För nĂ„gra Ă„r sedan hĂ€r i Venedig nĂ€r jag var hĂ€r med Köpmannen i Venedig, blev jag vĂ€n med skjortdesignern Angelo Gallano. Han gör mina skjortor sedan dess.

Vi har sett dig i snygga kostymer, till exempel i Gudfadern och Heat. Vad betyder klÀderna för att komma in i en roll?

– De kan vara vĂ€ldigt viktiga. Det kan ta tid att lĂ€ra kĂ€nna en karaktĂ€r och dĂ„ Ă€r allt som tillhör den karaktĂ€ren viktigt. Det pĂ„verkar dig mycket. TĂ€nk pĂ„ vad det sĂ€ger om en karaktĂ€r om han har en rolig hatt och tighta byxor pĂ„ sig.

En av de karaktÀrer du spelat som haft stort inflytande Àr Tony Manero i Scarface. Hur ser du pÄ att han har blivit som en hjÀlte för unga gangsters?

– Det Ă€r en bra film, men jag vet att det finns mĂ„nga som har honom som rollmodell och jag tycker egentligen att det Ă€r lite jobbigt att tala om det. En gĂ„ng skrev jag ett brev till en pojke vars mamma hade skrivit till mig om sonen som dyrkade Tony Manero. Och jag försökte förklara för honom, att det vi var ute efter, det var inte att hylla den sortens livsstil, vi ville verkligen sĂ€ga nĂ„gonting helt annat.

Finns det nÄgonting du Ängrar?

– Det finns det sĂ€kert, men jag fokuserar inte pĂ„ det. Att Ă„ngra nĂ„gonting Ă€r meningslöst. Fast det kan ju vara sĂ„ ocksĂ„ att det kan ha kommit nĂ„gonting gott ur det som var dĂ„ligt. Om jag inte gjort den och den filmen hade jag inte trĂ€ffat den och den och sĂ„ vidare.

Brukade du och Robert de Niro slÄss om rollerna pÄ 70-talet?

– Det gjorde vi sĂ€kert. Men jag kĂ€nner Bob vĂ€ldigt vĂ€l, det Ă€r en riktigt nĂ€ra vĂ€n och jag Ă€lskar honom. Det Ă€r svĂ„rt att tĂ€nka tillbaka pĂ„ den tiden, jag ser framĂ„t. Men Bob gjorde nĂ„gonting hĂ€ftigt. Han satsade pĂ„ en ny karriĂ€r inom komedier.

Hur kÀndes det att vinna en Oscar för En kvinnas doft?

– Det var som att vinna en guldmedalj vid OS. SjĂ€lva hĂ€ndelsen Ă€r sĂ„ stor att det inte gĂ„r att uttrycka i ord. Man kĂ€nner sig matt efterĂ„t. Jag har aldrig tidigare kĂ€nt mig sĂ„ mycket som en vinnare. Det hĂ€r var mitt under inspelningen av Carlito’s Way, och direkt efter utdelningen slĂ€ngdes jag in i en hiss och sedan in i ett flygplan för att Ă„ka tillbaka till inspelningen. Det var som hĂ€mtat ur en maffiafilm. Inga intervjuer och jag hann inte sĂ€ga hej till min dĂ„varande flickvĂ€n. Jag fick inte ens gĂ„ pĂ„ nĂ„gon fest. Men jag var glad. Det var en stor sak.

Du jobbar hĂ„rt, du har tvĂ„ filmer hĂ€r i Venedig. Är du inte rĂ€dd att brĂ€nna ut dig?

– Jag Ă€r inte rĂ€dd för det, hĂ€nder det sĂ„ kommer det som en hjĂ€rtattack. Men om jag inte gjorde det hĂ€r, vad skulle jag dĂ„ göra?

Vad Àr det som fortfarande driver dig?

– Min aptit, jag har fortfarande kvar den. Jag tror att jag kommer att försvinna innan aptiten gör det. Vid den hĂ€r tidpunkten i mitt liv vill jag göra sĂ„dant som jag kĂ€nner att jag dras till. Hur kan jag kanalisera det jag kĂ€nner in i en roll? NĂ€r det hĂ€nder blir jag lycklig. Det finns det jag verkligen vill göra och för det behöver man aptiten. Och det gĂ€ller att njuta av det. Jag vill kĂ€nna att jag har aptiten att fortsĂ€tta. Och jag har inte tid att göra det som Ă€r dĂ„ligt.

MÄnga ser upp till dig och unga skÄdespelare ser dig som en förebild. Hur kÀnns det?

– Folk fĂ„r tycka det, jag uppskattar det. Men jag tar det inte bokstavligt och jag försöker glömma det. Att bli betraktad som stjĂ€rna ger mig jobb, men det pĂ„verkar inte mitt skĂ„despeleri. Och glöm inte, jag Ă€r inte en Oscarvinnare, jag Ă€r en skĂ„despelare.

 

al pacino

NAMN: Al Pacino.
ÅLDER: 74 Ă„r.
YRKE: SkÄdespelare.
FILMER: I urval, Gudfadern-trilogin, Scarface, En kvinnas doft, Frankie & Johnnier, Heat.
BOR: New York.
FAMILJ: Har haft förhĂ„llanden med bland annat Diane Keaton, Jill Clsyburgh, Marthe Keller, Beverly d’Angelo. Tre barn: Julie Marie, 25, och tvillingarna Anton James och Olivia Rose, 13.
Aktuell med: Filmerna The humbling och Manglehorn.

 

Text: Gunnar Rehlin

facebook-profile-picture

Johan Magnusson Àr Plaza Magazines webbredaktör och Àr inne pÄ elfte Äret med sin blogg om herrmode. Instagram: johansmodeblogg Kontakt: johan@plazamagazine.com