Stjärnstylisten släpper eget modemärke

Bea Åkerlund behöver ingen direkt närmare presentation. Nu slår sig världsstylisten ihop med den välkände creative directorn Robert Lussier i ett exklusivt nytt modemärke, och lanserar ett helt eget begrepp: snobbility.

AboutPhoto_Retouch2

Bea Åkerlund och Robert Lussier.

Ordet står för det som sker i mötet mellan lyx och mobilitet som just den första kollektionen av extravaganta accessoarer i exklusiva material, såsom läder och metall (men även canvas), står för. Handväskorna kan omvandlas till klänningar och ihopfällbara hattar som går att bära runt handleden.

Exempel på hur det kan gå till:

Slide1

Mer flexibla produkter än såhär har vi sällan sett ute på marknaden tidigare.

Priser från drygt 3 000 till över 86 000 kronor på www.lesnob.com och inom kort även på NK Access.

 


mer läsning:

Vi tar er tillbaka knappt två år tillbaka i tiden till ett utdrag ur porträttet av Åkerlund i Plaza Magazines pappersmagasin:

Efter att ha arbetat med världsstjärnor som ­Beyoncé och Lady Gaga är Bea ­Åkerlund redo för nästa steg. Plaza möter en envis entre­prenör som vägrar ge upp hoppet om mode.
Text Michaela Möller Foto Pierre Björk

Bea Åkerlund sitter gömd i skuggan bakom bardisken på hotell Lydmars uteservering, som i övrigt badar i förmiddagssol. Hon ser ljusskygg ut i stora leopardmönstrade solglasögon, nitad skinnjacka och leopardjeans.

– Det här var ingen bra plats, jag tål inte sol, säger hon.

Vi går över bron mot Skeppsholmens skyddande lummighet, Bea i svarta Celine-furkenstocks med pälssula. Skovalet är strategiskt, hon kom just hem från Madonnas 55-årsfest i Cap Ferrat i Sydfrankrike.

– Jag dansade så att jag vaknade med träningsvärk, jag vet inte riktigt hur det gick till. Men det var jätteroligt, temat var Marie Antoinette, säger Bea.

Hon är ganska trött nu, de senaste veckorna har varit intensiva med resor fram och tillbaka till New York för inspelningen av Beyoncés video till nya låten Pretty Hurts.

– Det känns som att jag inte sovit på flera veckor, säger hon med ett skratt, sömnbristen verkar inte störa henne nämnvärt. Det är nämligen inte det hon gör utan det hon inte hinner göra som stressar henne. Och just nu har hon hundra bollar i luften, precis som hon vill ha det.

– Det sitter tolv pers i LA just nu och jobbar på min nya hemsida som ska lanseras i höst, berättar hon. Programmerare och grafiska formgivare. Och jag har inte ens sett kontoret ännu, bara på bild.

Hemsidan är snarare en plattform, som hon beskriver som ”Facebook för fashion”. Där ska fotografer, designer, illustratörer, stylister, bloggare och i princip alla med koppling till mode kunna skapa sin egen profil för att visa vilka de är och kommunicera med andra.

– Jag vill samla allt bra inom mode på ett och samma ställe. Det finns så mycket sajter, och jag hinner inte med. Det här ska bli den modeencyklopedi jag själv saknar. Dagens generation är bortskämda. Titta bara på Instagram, vi orkar inte ens gå in på Facebook längre. Vi vill bara titta på bilder, det räcker. Twitter, det är för mycket text. Allt ska hända på några klick. Och det är det jag försöker skapa, säger hon.

Vad Bea Åkerlund jobbar med går inte att sätta en titel på längre. Hon brukade vara stylist, eller kostymör, men på senare år och i takt med att hon fått mer och mer uppmärksamhet kring sin person har hon blivit designer, musa, stilikon, kändismamma. Och snart – it-entreprenör.

– Jag har faktiskt gett mig själv en ny titel, fashion activist. Då spelar det ingen roll vad man är, så länge man brinner för fashion. Jag försöker bara hålla mode levande. Jag känner att det är en döende konstform som blir mer och mer urvattnad, till massproduktion och ”Made in China”. Jag vill försöka hålla kvar hantverket och kreativiteten som kommer från den yngre generationen, säger hon.

Hemsidan heter Whoyouare.com och ska fungera som en plattform för nya unga talanger som vill etablera sig, och ge dem möjlighet att själva bygga sitt varumärke och sitt kontaktnät.

– Jag vill ge dem en möjlighet och en framtid som jag inte hade när jag började. Det var ingen som hjälpte mig och det var kämpigt. Det fanns inte sociala medier eller hemsidor. Jag hade en rosa pager och en rosa bok som jag skickade runt. I dag kan vem som helst bli upptäckt. Jag har liksom jobbat arslet av mig i tjugo år.

facebook-profile-picture

Konrad Olsson är chefredaktör på Plaza Magazine och Plaza Uomo.